Salgsbetingelser

Oppdatert Mars 2025

Disse salgsbetingelsene gjelder for alle kjøp og bestillinger gjort hos Svartskog Kolonial via nett eller telefon. Ved å gjennomføre en bestilling aksepterer du disse betingelsene. Betingelsene oppfyller kravene i norsk forbrukerlovgivning, herunder forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, e-handelsloven og personvernforordningen (GDPR), og begrenser ikke dine lovbestemte rettigheter.

1. Partene i avtalen

Selger (Tilbyder):

Svartskog Kolonial AS
Roald Amundsens vei 172, 1420 Svartskog
Organisasjonsnummer: 934 914 848
E-post: cecilie@svartskogkolonial.no

Kjøper: Den person som foretar en bestilling hos Svartskog Kolonial. Kjøper betegnes som "du/deg" i det følgende.

2. Pris

Alle priser som oppgis i nettbutikken er i norske kroner (NOK) og inkluderer merverdiavgift (MVA) dersom ikke annet er spesifisert. Totalprisen du betaler inkluderer alle avgifter, gebyrer og eventuelle leveringskostnader. Det vil ikke tilkomme uforutsatte kostnader utover det som er avtalt ved kjøpet.

Ved tydelige skrivefeil eller prisfeil fra selgerens side i nettbutikken forbeholder vi oss retten til å kansellere bestillingen. Du vil i så fall bli kontaktet og eventuelle innbetalte beløp refundert.

3. Avtaleinngåelse

En bindende avtale mellom kjøper og selger anses inngått når du som kjøper har sendt inn din bestilling og betalingen er bekreftet. Bestillingen er mottatt når du får en ordrebekreftelse på e-post.

  • Avvik: Hvis det har forekommet en åpenbar feil (f.eks. skrivefeil) i tilbudet fra selger eller i din bestilling, og den annen part innså eller burde innse feilen, anses ikke avtalen som bindende før feilen er rettet opp.

4. Betalingsvilkår

Generelt: Betaling skjer i henhold til de alternativer som tilbys i kassa. Selgeren kan kreve betaling for varen/tjenesten ved bestilling (forhåndsbetaling). Ved bruk av kreditt- eller debetkort kan beløpet reserveres ved bestilling og belastes umiddelbart eller på tidspunkt definert av selger (f.eks. ved utsendelse av varen). Eventuelle fakturaer vil ha minimum 14 dagers forfall fra varen eller tjenesten er levert. Kunder under 18 år kan ikke betale med faktura uten foresattes samtykke.

Arrangementer (kurs, middager o.l.): For arrangementer som har en fast dato og klokkeslett kreves det enten et depositum eller full forhåndsbetaling ved bestilling:

  • Depositumets størrelse og forfallsdato vil fremgå i bestillingsløsningen. Depositum betales for å reservere din plass og refunderes ikke dersom du avbestiller eller uteblir fra arrangementet. Resterende beløp (dersom ikke full forhåndsbetaling) forfaller til betaling innen en angitt frist før arrangementets dato.
  • Ved full forhåndsbetaling betales hele beløpet ved bestilling. Beløpet er bindende og refunderes normalt ikke ved avbestilling fra din side, da din påmelding gjelder en tjeneste til et bestemt tidspunkt (jf. angrerettloven §22 første ledd bokstav m om fritidsaktiviteter med fastsatt dato).

Bakevarer (kaker og lignende bestillingsvarer): For bestilling av bakevarer kreves full forhåndsbetaling. Dette fordi varen lages spesielt til deg og ofte er lett bedervelig. Betalingen for bakevarer er bindende og refunderes ikke dersom du avbestiller etter produksjon er igangsatt, eller unnlater å hente varen til avtalt tid. Unntak kan gjøres dersom selger ikke klarer å levere varen som avtalt (se punkt 5 om levering). Merk at bestilte bakevarer anses som spesialtilpassede varer eller varer som forringes raskt, som ikke omfattes av ordinær angrerett (jf. angrerettloven §22).

Andre varer/tjenester: For vanlige varer (som bøker, gaveartikler o.l.) betales enten ved bestilling (kort/VIPPS) eller ved henting dersom dette alternativet er avtalt. Ved eventuell betaling med faktura vil faktura bli utstedt ved forsendelse, med 14 dagers betalingsfrist fra du mottar varen.

Det påløper ingen ekstra gebyrer ved bruk av de betalingsløsningene vi tilbyr. Ved manglende betaling forbeholder selger seg retten til å holde tilbake varen eller nekte levering av tjenesten. Ved vesentlig betalingsmislighold kan bestillingen bli kansellert.

5. Levering, oppmøte og henting

Ingen faste åpningstider: Vær oppmerksom på at Svartskog Kolonial ikke har vanlig kafé-åpningstid for drop-in. All adgang skjer i forbindelse med bestilte arrangementer eller avtalt henting. Det betyr at du kun kan møte opp på de tidspunkt som er angitt i din bestilling eller bekreftelse.

Arrangementer: Deltakelse på arrangementer (for eksempel kurs, middag eller konserter) skjer kun på den dato og det klokkeslettet som er oppgitt ved kjøp. Det er ditt ansvar å møte opp i rett tid. Informasjon om sted, oppmøtetid og eventuelle andre detaljer sendes til deg i forkant via e-post. Uteblir du fra et arrangement uten gyldig avbestilling i henhold til våre vilkår, gir det ikke rett til refusjon da arrangementet er en tidsbestemt tjeneste.

Henting av bakevarer/bestillingsvarer: Bakevarer og andre varer som er bestilt for henting, må hentes på avtalt dato og tidsrom (angitt i ordrebekreftelsen eller avtalt separat). Vi avtaler et hentetidspunkt som passer begge parter, men når det er fastsatt er det bindende. Dersom varen(e) ikke hentes innen rimelig tid etter avtalt tidspunkt, kan selger ha behov for å destruere eller avhende varen (spesielt for ferskvarer), uten at dette gir rett til refusjon. Ta kontakt snarest mulig dersom du blir forhindret fra å hente til avtalt tid, så forsøker vi å finne en løsning.

Levering av varer (post/Pakke): For fysiske varer som kan sendes (f.eks. bøker eller gaveartikler), tilbyr vi levering per post eller bud innen Norge. Normal leveringstid er 5-10 virkedager med mindre annet er oppgitt. Vi leverer som hovedregel kun til adresser i Norge. Risikoen for varen går over på deg som kjøper når du eller din representant har fått varen utlevert. Kontroller leveransen ved mottak og meld fra om eventuelle skader (se punkt om reklamasjon).

Forsinkelse: Om levering av en vare blir vesentlig forsinket utover avtalt tid, har du rett til å heve kjøpet uten kostnad. Dette gjelder også dersom en tjeneste (for eksempel et arrangement) ikke avholdes som avtalt. Vi vil kontakte deg ved eventuelle forsinkelser eller endringer.

6. Angrerett og avbestilling

Angrerett (gjelder for ordinære varer): For kjøp som er omfattet av angrerettloven (fjernsalg av varer/tjenester til forbruker), har du som forbruker normalt 14 dagers angrerett fra dagen etter at varen er mottatt eller avtale om tjeneste er inngått. Ønsker du å benytte angreretten på et gyldig kjøp, må du gi oss melding om dette innen fristen utløper. Meldingen bør være skriftlig (f.eks. e-post) og tydelig angi hvilket kjøp det gjelder. Du vil da få tilbakebetalt det du har betalt, inkludert eventuelle fraktkostnader, innen 14 dager fra vi mottok din beskjed forutsatt at vi har mottatt varen i retur (eller bevis for at den er sendt). Returkostnader bæres av deg som kunde. Angreretten gjelder kun for varer som returneres i tilnærmet samme stand og mengde som du mottok dem.

Unntak fra angreretten: Visse kjøp hos Svartskog Kolonial faller inn under lovbestemte unntak fra angreretten (jf. angrerettloven §22):

  • Tjenester med fastsatt dato eller periode: Kjøp av billetter eller plasser til arrangementer, selskap eller andre fritidsaktiviteter med en bestemt dato/tidsrom har ikke angrerett. Dette betyr at når du bestiller et arrangement på en bestemt dato, kan du ikke angre kjøpet etterpå. (Angrerettloven §22 første ledd bokstav m).
  • Lett bedervelige varer: Kjøp av matvarer, bakverk eller andre varer som raskt kan forringes eller gå ut på dato har ikke angrerett. Eksempel: Bestilte kaker og ferske bakevarer kan ikke returneres eller angres på etter bestilling, da de lages ferskt på bestilling og ikke kan selges videre (jf. angrerettloven §22 første ledd om varer med kort holdbarhet).
  • Spesialtilpassede varer: Varer som produseres etter dine spesifikasjoner eller tydelig er personliggjort (for eksempel en kake med spesialdekorasjon eller navn, skreddersydde bestillinger) er unntatt angrerett. Dette fordi de ikke kan selges til andre uten vesentlig verditap (jf. angrerettloven §22 om spesialbestilte varer).
  • Forseglede hygiene-produkter: (Generell opplysning, relevant om vi selger slike varer) Produkter som er forseglet av hensyn til helse eller hygiene kan ikke returneres dersom forseglingen er brutt.

Når du kjøper varer eller tjenester som faller inn under unntakene over, vil dette fremgå tydelig i bestillingsprosessen. Ved å gjennomføre bestillingen samtykker du i at angreretten bortfaller for det aktuelle kjøpet.

Avbestilling: Ønsker du likevel å avbestille en tjeneste eller vare som ikke har angrerett, må dette skje så tidlig som mulig ved å kontakte oss skriftlig. Avbestilling fritar deg normalt ikke fra betalingsansvar med mindre vi skriftlig bekrefter noe annet. For arrangementer og bakevarer (jf. punkt 4) gis det som hovedregel ingen refusjon ved avbestilling fra kundens side, men vi vil vurdere situasjoner som sykdom eller lignende fra tilfelle til tilfelle (f.eks. om du kan få delta på et senere arrangement dersom det lar seg gjøre).

Avlysning fra selgerens side: Skulle Svartskog Kolonial bli nødt til å avlyse et arrangement du har betalt for (for eksempel grunnet sykdom hos oss eller andre uforutsette hendelser), vil du få full refusjon av det du har betalt for det avlyste arrangementet. Ved forsinket eller uteblitt levering av en bestilt vare (f.eks. en kake som vi ikke klarer å ferdigstille), vil vi etter avtale med deg enten levere varen så snart som mulig, tilby en erstatningsvare, eller refundere beløpet.

7. Reklamasjon og mangler

Vi oppfordrer deg til å undersøke varer og tjenester så snart de er levert. Hvis du oppdager en feil eller mangel ved varen eller tjenesten, må du innen rimelig tid kontakte oss og beskrive problemet. For forbrukerkjøp følger vi forbrukerkjøpslovens regler om reklamasjon: Du har rett til å reklamere over en vare innen 2 år (5 år for varer ment å vare vesentlig lengre enn 2 år) fra du mottok den, forutsatt at mangelen var til stede ved leveringen.

Ved gyldig reklamasjon vil vi uten kostnad for deg forsøke å rette feilen, tilby omlevering (ny tilsvarende vare), eller gi prisavslag/tilbakebetaling i henhold til lovens regler. Reklamasjoner rettes til oss via e-post eller telefon (se kontaktinfo under Partene). Vi vil bekrefte mottak av din klage snarest mulig, og gi videre instrukser for eventuell retur eller utbedring.

For arrangementer: Hvis du som deltaker opplever mangler ved et arrangement (f.eks. at det som ble lovet ikke ble levert), vennligst gi oss beskjed. Vi ønsker fornøyde kunder og vil vurdere tiltak i tråd med forbrukerlovgivningen og god forretningsskikk.

8. Ansvar ved forsinkelse eller uteblivelse

Oppstår det forsinkelser eller hindringer utenfor vår kontroll (force majeure) som gjør det umulig for oss å levere til avtalt tid (for eksempel naturhendelser, pandemi, myndighetspålegg, o.l.), vil vi informere deg så fort som mulig. I slike tilfeller kan leveringstiden utsettes. Du har likevel rett til å heve kjøpet uten kostnad dersom forsinkelsen blir vesentlig. Svartskog Kolonial er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av forsinkelse eller mangler, med mindre annet følger av ufravikelig lov.

9. Personopplysninger og GDPR

Behandlingsansvarlig: Svartskog Kolonial AS er behandlingsansvarlig for personopplysninger som samles inn i forbindelse med dine kjøp. Vi behandler personopplysninger i tråd med personopplysningsloven og EUs personvernforordning (GDPR).

Formål og bruk: Opplysninger du oppgir til oss (som navn, kontaktinformasjon, og bestillingsdetaljer) brukes kun for å:

  • Behandle og fullføre bestillingen din, ta kontakt vedrørende levering eller arrangement.
  • Oppfylle våre forpliktelser etter avtalen og gjeldende lov (f.eks. bokføringskrav).
  • Sende ut relevant informasjon knyttet til ditt kjøp (for eksempel praktisk info om arrangementer du skal delta på).

Vi innhenter ikke flere personopplysninger enn nødvendig for å gjennomføre avtalen med deg. Opplysningene dine deles ikke med tredjepart med mindre det er nødvendig for å gjennomføre leveransen (f.eks. overlevering av navn til en kursinstruktør eller adresse til en fraktleverandør) eller vi er lovpålagt å utlevere dem.

Lagring og samtykke: Dine personopplysninger lagres sikkert hos oss og slettes eller anonymiseres når det ikke lenger er behov for dem. Vi beholder informasjon så lenge det er nødvendig for formålet det ble samlet inn for, eller så lenge loven krever (f.eks. transaksjonsdata i henhold til regnskapslovgivning). Vi vil eventuelt be om ditt uttrykkelige samtykke dersom vi ønsker å bruke dine data til noe annet utover det som er nevnt her (for eksempel utsendelse av nyhetsbrev). Du kan når som helst trekke slikt samtykke tilbake.

Dine rettigheter: Du har rett til innsyn i hvilke personopplysninger vi har om deg, og du kan kreve retting eller sletting av opplysninger som er feilaktige eller unødvendige. Du har også rett til å klage på vår behandling av personopplysninger til Datatilsynet. For spørsmål om personvern eller ønske om innsyn, kontakt oss på cecilie@svartskogkolonial.no.

10. Kundeservice og konfliktløsning

Dersom du har spørsmål, eller opplever problemer med en vare eller tjeneste fra oss, oppfordrer vi deg til å ta kontakt med vår kundeservice så snart som mulig. Vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe deg og finne en minnelig løsning.

Skulle vi likevel ikke bli enige, kan du som forbruker kontakte Forbrukerrådet for mekling. Forbrukerrådet kan nås på tlf. 23 400 500 eller via deres nettsider (forbrukerradet.no). Etter mekling hos Forbrukerrådet, kan saken eventuelt bringes inn for Forbrukerklageutvalget, som kan fatte en bindende avgjørelse. Du har også adgang til å bruke EU-kommisjonens nettbaserte klageportal (ODR) hvis du bor i et annet EU/EØS-land.

Lovvalg og verneting: Avtalen er underlagt norsk lov. Eventuelle tvister skal forsøkes løst i minnelighet. Dersom det oppstår en tvist som ikke løses gjennom dialog eller mekling, kan saken bringes inn for ordinære domstoler med Follo tingrett (Norge) som verneting, med mindre annet følger av ufravikelig lovgivning.

Takk for at du handler hos Svartskog Kolonial! Vi håper du får glede av våre arrangementer, bakevarer og øvrige produkter. Ta gjerne kontakt dersom du lurer på noe angående disse betingelsene eller ditt kjøp. Vi verdsetter åpenhet og gode kundeopplevelser. Ha en fin dag videre!

An unhandled error has occurred. Reload 🗙